Gratis är inte alltid gott

För några år sedan tyckte jag alltid att folk överdrev när de sa att så kallade tjejtidningar inte var bra. Överdrivet, fnös jag. Jag läser ju ändå bara modet. Och jag inser ju att allt inte är vad det verkar, men vadå, man kan ju läsa tidningen med lite distans.

Sen gjorde min dåliga självbild att jag höll på att gå sönder. Tänkte att jag gör vad som helst bara jag klarar av att se mig själv i spegeln, gå på stan utan att hata både mig själv och de tjejer jag möter som är allt vad jag inte är men vill vara, tillbringa tid med mig själv och vara lugn, kunna äta utan att få dåligt samvete. Insåg att jag påverkades mer än jag trodde av min omgivning, så jag slutade läsa de tidningarna i hopp om att det kanske skulle hjälpa något.

Så häromdan tar jag in posten och där ligger en Glamour. De vill ge mig tre nummer gratis.
Bläddrar igenom tidningen och inser igen varför jag inte läser "tjejtidningar". This is why:

- Alla deras modeller ser likadana ut. Väldigt smala och hårdtränade, med jämn hy, glansigt hår och väldigt mycket smink. De ser ut som ingen gör. Berättar utan ord för mig hur jag bör se ut.
- De skriver att det är okej att photoshopa bilder på sig själv. (Nejnejnej!)
- De meddelar att det är ett måste att sminka sig och har tre uppslag med de bästa sminktipsen. Jag vägrar lägga så mycket av min tid och mina pengar på smink, har mycket viktigare saker för mig.
- De är så sjukt fixerade vid utseende. Jag är mer än min kropp och jag kräver att folk behandlar mig som ett subjekt, inte ett objekt.
- De är fulla av reklam vars budskap är att jag inte duger som jag är.
- De promotar höstmode och nya måsten. Jag har varken råd eller tid att köpa nya kläder hela tiden. Dessutom känns det grymt ohett att konsumera sönder världen och oss själva ännu mer.
- De vill att jag ska skaffa mig en slank kändiskropp. Slanka ben och platt mage är tydligen grejen. Men hallå, jag har faktiskt min egen och den är jag väldans nöjd med. Låt mig vara det! I ett reportage om en redan smal tjej som får testa en hollywood-diet skriver hon: "Under tredje veckan kommer jag ofta på mig själv med att stå och stirra på min spegelbild. Jag kommer ut ur duchen, står som hypnotiserad och nyper mig mansikt i höftskinnet. (...) Första dagen i frihet tryckte jag genast i mig en pizza, men istället för att känna mig exalterad fick jag enorma skuldkänslor." (Glamour nr 10 2008, sid 155) Grattis, tjejen. Du har just lagt grunden för en ätstörning. Kom ihåg att tacka Glamour.

Så jag skickade ett mejl:
Hej! Jag vill inte ha fler nummer av er tidning! Ha en fin dag! Mvh / Lina

Kommentarer
Postat av: Clara

bra Lina! shit alltså, helt sjukt egentligen, mår nästan lite illa när jag läser din sammanställning här. dels över budskapen i sig, men mest hur van jag själv är över att bli matad med detta att jag glömmer bort att vara medveten om det.



och återigen undrar jag vem det egentligen är som skriver tidningarna?? bra att nån vettig satsar på journalist!

2008-09-25 @ 09:41:11
Postat av: Dragan

Preach it sister!! You should make it to the top and bring them down, yeah!! (jag älskar när jag är så cool så jag måste skriva på engelska)

2008-09-25 @ 11:44:18
Postat av: Nasrin Mosavi

Så brutalt sant!



De där förbannade tidningarna bidrog starkt till att förstöra min självbild under hela mellan- och högstadieperioden. Det är bisarrt vilka mängder av pengar, energi och ångest jag lade ner på kläder, hårborttagninsmedel, smink och dylikt för att våga visa mig bland folk i de tidiga tonåren. Nu när jag ser tillbaka på bilder från den tiden fattar jag inte vad jag höll på med. Sötare och finare tjej hade ju inte gått att vaska fram ur den människa jag var, jag var ju redan hur perfekt som helst.



Spräng tjejblaskorna, säger jag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback