Älskade morfar

Min morfar åkte vattenskidor, med en skida, på hans 70-års dag

Han blev irriterad när han inte längre kunde hoppa jämfota upp på en mur utan att böja på sina knän

Han såg många under, hans tro på Gud var enkel och naiv som ett barns

Hans händer var stora, rynkiga och ingrodda med olja och betydde trygghet
Min morfar älskade högre och starkare än de flesta

(alla kort från hans 75-års dag är suddiga och utan egentligt motiv eftersom han blev så rörd över att vi överraskade honom med en familjemiddag)


Dagen innan han dog var jag glad.
Jag gick på högstadiet och hade fått tillbringa hela dagen med honom jag alltid tittade på i smyg, han som fick mig att drömma

På morgonen efter skrattade jag åt något (jag visste inte vad jag annars skulle göra) och min bror tittade på mig med den där blicken och sa att du får inte skratta, inte nu när morfar är död

Och jag gick till skolan och vi hade syslöjd och jag skrattadeskrattadeskrattade

tills jag grät


Skrattade tills jag grät


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback