NÄSTA GÅNG SKA JAG BRYTA IHOP INFÖR DIG


Siffror som formar mitt liv:

"Kvinnors inkomst är cirka 70 procent av männens. Det beror bland annat på att kvinnor jobbar deltid i högre utsträckning än män, tar ut större andel av föräldraförsäkringen och har längre och fler sjukskrivningar.
(Vilket i sig till stor del beror på olika förväntningar på och roller för män och kvinnor – min anmärkning.)
Om man räknar om kvinnors och mäns löner till heltidslöner tjänar kvinnor cirka 83 procent av männens löner vid heltidsarbete (år 2004). Det så kallade lönegapet mellan kvinnor och män har i princip varit konstant sedan 80-talet, trots att kvinnors arbetslivserfarenhet numera ligger i nivå med männens och att kvinnors utbildningsnivå till och med är högre än männens.
Om man viktar kvinnors lön, omräknat för ålder, utbildning, sektor, yrkesgrupp och yrke, kvarstår ett lönegap på cirka 7 procent. Kvinnor tjänar fortfarande alltså inte mer än 93 procent av det männen tjänar."
Källa

"Vanligtvis har kvinnor och män olika arbeten, eftersom den svenska arbetsmarknaden är extremt könsuppdelad. Nära 90 procent av arbetskraften finns i yrken som domineras av ena könet. Det leder till att många yrken har blivit ”könsmärkta”. Omedvetna eller ibland medvetna värderingar gör att kvinnodominerade arbeten ofta har lägre status och betalas sämre än mansdominerade arbeten. När andelen kvinnor ökar i ett yrke riskerar löneutvecklingen att bromsas. Hur stor denna så kallade värdediskriminering är kan inte anges i exakta siffror. Men den har blivit synlig på vissa arbetsplatser som genomfört könsneutral arbetsvärdering. Där har kvinnodominerade arbeten med låg lön visat sig vara likvärdiga utifrån kraven i arbetet i jämförelse med välbetalda manliga jobb. Den traditionella lönerangordningen mellan yrkesgrupper har behövt ändras."
Källa

Det är få länder som har ett så könsuppdelat arbetsliv som Sverige har. Trots att kvinnor utbildar sig och arbetar i samma utsträckning som män får de sämre avkastning på sina investeringar. Kvinnor har fortfarande huvudansvar för hem och barn. Männen tar bara ut en femtedel av all föräldraledighet och ägnar bara hälften så mycket tid som kvinnorna gör åt hushållsarbete.
Att kärleksförhållanden där könsrollerna avviker alltför mycket från det traditionella utsätts för stora påfrestningar visas även i omfattande statistiska analyser av risken för separation bland par i den svenska befolkningen. Resultaten visar att risken för separation är högre i familjer där kvinnan står för en stor andel av familjens inkomst.
Källa

Ett exempel där könsrollerna syns tydligt är hur arbetsfördelningen påverkas om mannen respektive kvinnan är den som tjänar mest pengar. Om mannen tjänar mer än kvinnan arbetar kvinnan mer i hemmet. Ju större gap i löneskillnaden, desto mer hushållsarbete gör kvinnan. Men tjänar kvinnan mest innebär inte det att mannen drar ett tyngre lass hemma, tendensen är snarare den motsatta: ju mer kvinnan tjänar, desto mindre gör mannen i hemmet.
Blir mannen arbetslös tenderar förhållandet att spricka, samtidigt som det inte påverkas av att kvinnan förlorar jobbet. En arbetslös kvinna har en naturlig könsroll att falla tillbaka på: att ta hand om hemmet.
Källa

                                                                                                                                                                  

Mitt liv, mina förutsättningar, präglas negativt av att jag är kvinna och jag hatar det.
Och jag fattar inte hur ni inte kan förstå att det sårar mig så fruktansvärt djupt när ni inte lyssnar, skämtar bort eller säger att jag inbillar mig. Eller ännu värre – skyller människors diskriminerande kategoriseringar på Gud.
(- Jag tror faktiskt bokstavligt på bibeln. - Ja, jag tror också att bibeln är Guds ord. Men det är väl märkligt då att du inte tycker att det är okej att ha slavar. Du har aldrig tänkt på att läsa texterna utifrån det sammanhang de är skrivna?)

NÄSTA GÅNG SKA JAG BÖRJA GRÅTA INFÖR ER, SKRIKA UT MIN SORG, UPPGIVENHET OCH ILSKA SÅ ATT NI HÖR. ISTÄLLET FÖR ATT SENARE I SOFFAN MED MAMMA GRÅTA UT MIN FÖRTVIVLAN SÅ ATT RÖSTEN INTE HÅLLER OCH "MEN DE FÖRSTÅR JU INTE OCH DET GÖR SÅ ONT!" KOMMER UT SOM ETT ÅNGESTROP I FALSETT.

Och om du är jättearg och slår mig så ser ju alla det, men om du dödar mina argument och antyder att de är löjliga så blir det mycket mer subtilt, och det ser man inte.
Nour El-Refai i Trots Allt, Nr 4 2008, sid 18.

Kommentarer
Postat av: johanna

du vet var du har mig. det är typ frälsningen och jämställdhet. inga viktigare frågor finns.

2008-08-14 @ 01:26:43
Postat av: Tess

Det är fantastiskt Lina att det finns människor som orkar kämpa fortfarande, som brinner för någonting och inte bara apatiskt accepterar samhället som det ser ut. Jag blir glad av att se det.

Men ta det lugnt och inte för personligt. Vissa människor VILL inte förstå, och så är det bara.

kraaaaaam

2008-08-15 @ 08:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback