Att längta bort och hem.

Jag får fler mejl än vanligt av Hertz Freerider. Som att de känner av min oro. Varje gång önskar jag att det ska stå att det finns en bil som ska köras från Örnsköldsvik till… ja, var som helst faktiskt.
Om jag hade varit i Stockholm hade jag kunnat åka till Visby, Bergen eller Göteborg. Men nu är jag ju inte det. Och jag är så trött på den där välkända rastlösheten. Att alltid längta bort. Och att oupphörligt längta hem.

En sommarnatt såg jag
Trädälskaren. En dokumentär av Jonas Selberg Augustsén, om en norrlänning i exil med ständig hemlängtan. Han lämnar Stockholm bakom sig en sommar för att bygga ett trädhus med förstaklassig utsikt över Luleälven. På vägen upp med den gröna gamla saaben åker de genom långa kurvan där jag vet att nu, nu är jag snart hemma. Men de fortsätter många fler mil.
Naturvyerna är så där storslagna som Sverige bara bjuder på i norra norrland. De diskuterar rotlösheten så många drabbats av och vad urbaniseringen gör med oss, tillsammans med bland annat Martin Lönnebo, Stefan Edman och Owe Wikström. Och så står Loney, dear för musiken. Det kan inte bli annat än magiskt.
Är nog faktiskt något av det bästa jag sett på länge. Du borde se den, du med.


Kommentarer
Postat av: Malin

I´m glad you´re back! Puss!

2009-07-21 @ 00:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback