Det handlar ju om mig

Ibland får min kurslitteratur mig att undra vad i hela världen jag håller på med.
Men ibland får den mig att förstå mig själv bättre, hjälper mig att analysera var en del av all min förvirring kommer ifrån. Som följande utläggning av den tyske kultur- och samhällsanalytikern Tomas Ziehes begrepp "kulturell friställning" av Alf Arvidsson i boken "Muntligt berättande. Verklighetskonstruktion och samhällsspegel." (1993:17)

"Ungdomar idag står inför en 'friställning' inte bara i socialt och ekonomiskt utan även kulturellt hänseende. Det betyder alltså att det inte bara är de gamla formerna för arbetsgemenskap och beroende inom familjen som vittrat sönder och på såt sätt friställt ungdomarna, utan också att de äldre generationernas normer och värderingar är inadekvata, t.o.m. obegripliga som orienteringskarta i ungdomarnas skapande av 'ett gott liv' i det moderna samhället.
'Identitetsbyggandet' blir därmed för varje ung människa en betydligt mer påfrestande och arbetsam uppgift än det varit för tidigare generationer. En mångfald subkulturer sjuder runt de unga, och i denna rikedom av snabbt föränderliga uttryck ska de söka något 'eget', skapa sig en 'profil'. En sådan frihet på alla plan lämnar till synes utrymme för egen fantasi, egna överväganden och beslut, men samtidigt har det industrialiserade samhällets fria marknadskrafter - med konkurrens och kommersialism - i hög grad bundit upp våra inre föreställningar och vår längtan till konsumtion av varor. Det kräver en stor psykisk ansträngning av en ung människa att orientera sig och att värja sig mot alla budskap som tränger på i offentligheten, i medierna och i upplevelser och tankar.
"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback