till: [email protected], ämne: Till Max Tegmark

Hej Max!

Jag lyssnade på ditt Sommar-program i förra veckan och tyckte att det var väldigt intressant. Jag blir alltid fascinerad över intelligenta människor som kan mycket och samtidigt så frustrerad över hur mycket jag har kvar att lära. Men när jag stängde av radion så var jag ändå mest arg.

Jag är nämligen troende kristen och jag är så ledsen och less på att de nästintill enda som det offentligt pratas om är de kristna fundamentalisterna. Definierat som de som inte tror på vetenskapen, mordhotar homosexuella och spränger abortkliniker. Och jag som är lärd, och sedan gjort till mitt eget, att ifrågasätta och pröva allt och att all kunskap är god kunskap - för vad ger det att tro på något som inte är sant, känner inte igen mig.

Vi människor måste kategorisera vår omgivning, vi klarar inte av att leva i kaos. Det måste få vara så. Men när de olika kategorierna ges olika värde eller tilldelas åsikter som är motsatsen till den jag själv vill vara, för att på så sätt skapa och förstärka min egen identitet, tycker jag att det är en negativ kategorisering. Jag upplever att många i dag vill se sig själva som förnuftiga, jordnära och upplysta. Att då ge människor tillhörande en annan grupp motsatta egenskaper, som irrationella, flummiga och dumma, förstärker den egna identiteten. Detta anser jag ofta görs med religiösa grupper.

Jag är less och ledsen på att jag aldrig får chans att definiera och kategorisera mig själv. Att jag inte får möjlighet att bara vara den jag är, med mina egenskaper och karaktärsdrag, utan att jag på en gång när jag säger att jag är kristen placeras in i ett dårfinksfack. Och sedan måste kämpa mig ur alla fördomar och pålagda åsikter innan jag kan börja berätta vem jag är och vad min tro innebär.

Jag har brottats, ifrågasatt, gråtit och grubblat (och gör det till viss del fortfarande) med min tro och min världsåskådning. Jag har alltid varit i minoritet och fått försvara, och därmed också fundera över och ifrågasätta, mina åsikter och tro på ett sätt som de flesta andra aldrig har gjort. De som tycker som den stora massan tvingas ju inte på samma sätt att på djupet fundera över vad de tycker och tänker och tror på. Åtskilliga gånger finner jag mig därför mer genomtänkt än många jag möter.

Jag förstår att det inte främst var din avsikt att förstärka bilden av kristna som enfaldiga och obegåvade med din berättelse om din kristna student, men jag vill ändå berätta att det finns många kristna som tycker att tro och vetenskap inte strider mot varandra utan snarare kompletterar varandra.

Önskar dig en fin sommar och att din fascination över livet och din vetgirighet aldrig ska försvinna.

Mvh / Lina Mattebo

Kommentarer
Postat av: UPPRÖRD KVINNA

vist talat! haha, det bästa som finns är att skriva sådana här upprörda kristna mail till redaktioner. jag har mailat dn tre gånger nu. jag får typ en kick av det. att bevisa att det finns kristenhet som reagerar typ. jag tror jag ska börja maila in och kritisera allt som suger. men ja! bra idé! jag ska bli stammis på insändarsidan! yes! mycket bra idé faktiskt! ska bara komma på en bra signatur... typ... MYCKET ARG TJEJ (JESUS4EVER!)





(också denna kommentar är (om du inte räknade ut det) skriven av dina kära stockholmsvän johanna)

2008-07-04 @ 00:46:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback