jag och en gitarr

innan jul hjälpte jag min granne att bära upp några kartonger på vinden eftersom han ska åka till sydamerika ett tag. han undrade om jag ville ta hand om hans gitarr, istället för att den skulle vara undanstoppad i ett iskallt förråd. visst, sa jag. tänkte att det vore ju en kul grej att lära sig att spela lite. sen dess har den stått i ett hörn och mest tagit upp plats.
tills nu (då jag förväntas skriva en reflektion om begreppen klass och etnicitet, hur det påverkar vår syn på omvärlden, våra möjligheter och begränsningar i livet). hittade en video på youtube där en snubbe lär ut Jack Johnsons Better Together. kunde på toppen av mitt gitarrspelade ta mig igenom Hang down your head Tom Dooley lite knackligt någon gång under högstadiet och något borde väl sitta kvar, tänkte jag. kan väl inte vara så svårt, är väl bara att härma hur han håller fingrarna. tycker mig ha lyckats, drar över strängarna och förväntar mig att det ska låta i alla fall unegefär som i videon. men ljudet får mig istället att börja gapskratta för mig själv. provar igen, räknar noga band och strängar, men det blir bara värre.
det är väl bara att inse, någon naturbegävning på gitarr är jag nog inte. däremot borde jag kanske satsa på att ha något att säga på seminariet imorgon. ("jag kände inte riktigt att jag var så taggad för det här med klass och etnicitet igårkväll så jag lärde mig att "spela" better together istället, vill du höra?" tror jag inte riktigt funkar på susanne.)

Kommentarer
Postat av: Johanna

hahahahahahaha!

när jag inte vill plugga får jag också alltid för mig att ta upp mitt gamla gitarrspel från nian!

tack för i helgen!
puss

2008-02-10 @ 22:14:39
Postat av: Sebastian

själv fick jag för mig att spela foo fighters - everlong ikväll och ser man på, jag kom nästan ihåg den. men det är lite tungt att komma igång med gitarren, du får bara ligga i lite (när plugget hägrar förstås) ;)

2008-02-11 @ 22:51:50
Postat av: johanna

men waaa?! när jag var hos dig sebastian så sa du att du bara kunde himla when you say nothing at all - varför spelade du inte lite everlong då? wa? WA?!

haha. eh.

2008-02-13 @ 00:50:17
Postat av: Sebastian

men johanna jag kanske inte kom ihåg den just då då.

för övrigt, vilken klockren text du skrev i ikon lina. jag kände verkligen igen mig i tankegångarna, och hade jag läst din krönika förra våren hade det nog hjälpt en hel del. du vet väl att du är inbjuden på födelsedagsparty för johannes imorrn? smsa mig under dagen om du vill komma, vi badar kl 17 i eriksdalsbadet och sen är det middag och 90-talsdisco på kvällen! kramkram.

2008-02-14 @ 21:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback