Grattis på födelsedagen!


Det här är min bror. Alexander. Min äldsta lillebror. I dag fyller han 22 år.



När vi var små gjorde vi det mesta tillsammans, det skiljer bara drygt ett år mellan oss.

Sen blev vi tonåringar och bodde under samma tak, men hade inte så mycket mer kontakt än så. Snarare tyckte han att det var en lyckokänsla att få chansen att legalt puckla på mig när vi körde radiobilar på ett tivoli. Undertryckta aggressioner mot en retsam storasyster. Och aggressionerna fattades nog inte från mitt håll heller.

Ett år efter studenten flyttade dock i stort sett alla mina nära kompisar, och jag var väldigt ensam. Några av Alex kompisar var även mina kompisar och de tog hand om mig ibland. Till en början tyckte han att det kändes konstigt att jag var där, men någonstans på vägen blev vi tajta. Och i dag är han inte bara min bror, utan också en nära vän.



Alex är en av de roligaste jag vet, och om han vill få mig att skratta så lyckas han alltid. Han är på samma gång så sorgfri, och så skör. Mjuk och sårbar och självsäker på samma gång. Han tycker om att fundera över filosofiska frågor, och ger sig inte med ett enkelt svar. Han är bra på sånt där som jag inte är så bra på: sport, att komma ihåg detaljer, material på kläder och att inte ta allt på så stort allvar. Han charmar alla äldre människor och är prototypen för en svärmorsdröm. Han är grymt smart.



Alex låter mig inte vara mesig eller tro för lite om mig själv. När min motorcykel inte startade i somras och jag klagade över det, sa han: ’Men kan du inte det, varför har du inte lärt dig att fixa det?’ Och jag blev så himla arg, halvskrek att 'Det inte är så lätt!', men gick ut i garaget igen och fixade problemet i rena ilskan. Han står för vad han tycker, och han ifrågasätter mig när han tycker att jag har fel, men han vill också förstå. Han är bra på att uttrycka vad kan känner, och nu och då kommer det ett sms som gör mig så himla glad. Som ”vet du vad jag har köpt och fått hem på posten? en introduktion till tomas andersson wij! jag gillar honom så mycket, inte bara för musiken men också för att det på nåt sätt påminner mig om dig.”



Och så är han snygg också. Och kommer att bli en utomordentligt bra läkare.

Grattis på födelsedagen, käre bror min. Älskar dig!

Kommentarer
Postat av: johanna

går det att promota någon mer? varje brud som läser din blogg kommer stå på perrongen i umeå imorgonbitti och i en inandning fråga vart bygdens guldgosse har sitt hem och boning och sedan armbåga sig fram över stadens gator i hopp om att vara först vid hans dörr med ringen. det lär stå ett bröllop och vänta på dig när du kommer hem från moldavien.



haha. åh. jagvar tvungen.



det var fint skrivet tycker jag. man måste promota sina bröder. det gör jag också alltid. jag har mailat rickardooo om bloggen nu också. jag har femtio inlägg i min hjärna som bara rullar runt. jag måste börja nu! du får hoppa in i juli, och så får du gästskriva typ två gånger från moldavien. fast jag kollade på de andra bloggarna på ikons hemsida och jag vill ha en som är liiiite flashigare. nu ska jag plugga vidare i idéhistorieboken. jag har satt mig för att läsa alla de sexhundra sidorna bara för att. det är intressant och lite segt. jag har läst 200 av 600 möjliga skulle man kunna säga.

2008-12-09 @ 19:10:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback