Att bli utelåst

På insidan av min ytterdörr sitter numer en lapp med NYCKELN! skrivet i rött på. Dörrarna till korridorsrummen där jag bor låser sig nämligen när man stänger igen dem.
Så när jag för någon vecka sedan lite lagom trött och less och hungrig, med min telefon i ena handen och ett rått ägg i det andra, fann mig själv utelåst lovade jag mig själv att sätta upp en stor påminnelselapp när jag väl kom in igen.
Jag trodde inte då att det skulle dröja ett halvt dygn innan jag kunde uppfylla det löftet. Mina grannar som har min extranyckel var helt omöjliga att få tag på; mobilerna avstängda och ingen hemma på hela kvällen. Jag tillbringade därför största delen av kvällen i soffan tittandes på alla program på tvn i vårt kök.
Ett ägg hjälper inte så mycket om man är hungrig, om man säger så. Men med enbart ett par röda ulltofflor på fötterna och varken sl-kort eller pengar eller ytterkläder har man inte alltför många alternativ. Tre - fyra timmar efter att jag smält igen dörren gav jag upp och ringde M:
"Hej, skulle du kunna ta med en jacka, ett par skor och lite pengar och komma och hämta mig?".
Men slutet gott allting gott, som man brukar säga. Tillbringade natten på Söder istället, fick god middag, mina grannar kom till rätta (och då ju också min nyckel) och nästa morgon kunde jag stänga av min tv som roat grannarna hela natten.

Har nu även hört att det inte bara är jag i min korridor som har låst sig ute. Min ena granne låste ute sig på väg till duschen, enbart iklädd handduk. Och min andra grannes syster låste sig ute när min granne var på Bali, en vecka innan hon skulle komma hem. Grejen var bara att fastighetsägarna inte ville släppa in systern eftersom hon inte stod på kontraktet. Så det var bara för henne att checka in hos sin bror istället, med alla sina saker inlåsta i rummet.

Dessa lås borde bytas ut. Helt klart.

Hörde även ett bra tips på ämnet: en väns kompis har grävt ner sin extranyckel i en park nära där han bor. Om han låser sig ute är det bara att gräva lite på hans väl valda ställe. Perfekt! (Undrar bara om han är medvetet om att det finns något som heter tjäle?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback