Dansa min docka

Du står där

Och snurrar runt runt runt

Med benen tätt ihop och de smala armarna hängande rakt ner

Knutna händer hårt

Och ögon som inte orkar se

Dansa min docka medan du är unger 


Dom har klätt på dig en ljusrosa tyllklänning som är för stor för din trasiga kropp

Och jag undrar var de har fått tag på den

En prinsessklänning för en flicka som har blivit stor


Dansa min docka medan du är unger
När du blir gammal blir du för tunger

Gammal?

Du försöker bara överleva

nästa tanke nästa blick nästa andetag


Jag skulle vilja slita loss dig från allt som gör dig så illa

Klä dig helt i svart

Bädda in dig i bomull som dämpar allt från runtikring

Hålla om dig (även bädda in ditt hjärta – för jag vet att det finns där)

Tills allt lugnat sig i dig och du inte längre behöver vara rädd

För dig själv, den du var (?), och är och den du vill bli

För principer du haft, kanske vill ha eller kanske inte

För tankar som rusar fram och tillbaka eller smyger in bakvägen

För löften du en gång gav dig själv


Men du står kvar där

Där dom har ställt dig

Snurrar


Men jag väntar en bit bort

Och den dag du hittar dig en väg ut och bort

Så vill jag dansa med dig när du orkar (om du vill)

Din egen dans som bara är din


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag tror att du skriver bäst, det tycker iaf jag! Puss!

2006-11-17 @ 22:28:46
Postat av: Linda

det tror jag med!! urbra, älskar dig!

Postat av: Therese

Lina du är väl föralltid min skriv-idol. sjukt bra är du.

2006-11-19 @ 17:58:27
Postat av: Dragan

I Skriv-Idol hade du varti Snygg-Erik, eller Norrlands-Markus.. Hmm.. Inte Skit-Johan.. (Jag menar alltså att du skulle vinna alltihoop!)

2006-11-20 @ 11:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback