Nya vanor

Det är ju inte nyårsafton än på någon vecka, men jag har redan börjat fila på mina nyårslöften, eller i alla fall på några nya vanor. 

Jag ska:
  • Börja kliva upp tidigare
    Har klivit upp tio minuter tidigare nu några morgnar och det är helt galet skönt att hinna läsa DN, äta frukost relativt långsamt och inte behöva springa till bussen (eller det senare händer väl ändå av någon konstig anledning, men).
  • Börja träna igen
    Friskis och svettis, here I come! Efter jul ska jag köpa ett terminskort och börja träna igen. För att jag saknar det, längtar efter det och mår bra av att träna. Inte för att ”bli snyggare”, inte för att någon annan vill. Inte igen. Jag ska även fortsätta att träna mig i att tycka att jag är fin. Som jag är.
  • Gå och lägga mig tidigare
    Jag förstår inte hur det kommer sig att det alltid tar typ tre timmar från att jag första gången tänker ”Nej, nu är det dags att gå och lägga sig snart” tills jag ligger i sängen. Älskar att hinna läsa, be och tänka innan jag somnar (även det inräknas i den nya vanan)  utan att vakna upp som ett trötthetslik dagen efter.
Vi börjar väl så. Jag är som en vanemänniska har jag märkt. Jag gillar när jag har rutiner och planer och vet hur dagen ser ut.
Min klasskompis visade mig en ny väg till och från skolan häromveckan. Den är bättre på alla vis. Man slipper stress-Centralen, det tar kortare tid och man får frisk luft. Ändå övervägde jag typ en hel vecka att ändå ta min gamla väg just bara för att det är så obekvämt att ändra sina vanor. Men så här efter invaningsperioden är det klart värt det. 

Som en tjej jag intervjuade sa för ett tag sen:
Det man fyller sig själv med kommer att fylla ens tankar, det man tänker handlar man, det man gör blir en vana och vanor blir ens karaktär.”
Så sant. Att ändra och jobba på sin karaktär, bli den människa man vill bli, börjar liksom i små vardagsval.

Kommentarer
Postat av: Linda

ja de va då värst va du ska ändra på dig.. bäst jag börjar fila på mina löften jag också då..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback