hjärteproblem

– sjukvårdsrådgivningen.
– hej, jag heter lina mattebo. jag har lite problem med mitt hjärta. det känns som om det liksom hakar upp sig med ojämna mellanrum och stannar i en sekund eller två. är det farligt?
– nej, såvida du inte börjar få svimningskänslor eller må dåligt på något annat sätt eller att det ökar i omfattning. i så fall får du höra av dig igen.

mamma antar som vanligt att jag ska dö. det kanske är psykosomatiskt? undrar hon. men jag har ju skrikit en hel raksträcka, skrivit bort a4-sidor med svarta och röda känslor under ljusa sommarnätter och på sista tiden börjat framtidsdrömma igen.
mamma var efter sjuksköterskans utlåtande fortfarande inte övertygad om att jag var utom fara, utan ringde upp sin vän ambulanssjukskötaren för ett andra utlåtande. även han gav beskedet att det inte var något akut, men att jag skulle kolla upp det igen om det fortsatte.

– har du varit mycket stressad på sista tiden?
– det kan jag väl inte påstå. de senaste veckorna har varit de lugnaste på flera år. men i våras var jag väldigt stressad och mådde inte jättebra av flera anledningar, om det nu kan ha något med saken att göra.
– ja, det kan vara efterdyningar av det. men jag tror att det blir bra om ett tag, lina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback